Selasa, 24 Februari 2009

TAHNIAH DI ATAS PENUBUHAN SPRM

Salam bloger ..
Tahniah saya rakamkan di atas penubuhan rasmi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Apatah lagi, sebagai wartawan, saya juga bangga kerana tokoh wartawan turut dilantik menduduki jawatankuasa kecil dalam penubuhan SPRM. Jika kita tanya pembangkang (PAS, PKR DAN DAP), mereka tidak akan pernah sampai kiamat pun bersetuju dengan usaha pencegahan rasuah ini. Maka, saya tidaklah terkejut bila pembangkang merancang perhimpunan di Ibu Pejabat SPRM di Putjaya kononnya sebagai tanda tidak puas hati dengan badan itu yang didakwa kononnya mengikut telunjuk Barisan Nasional (BN). Buat apa nak rasa pelik dengan perangai pembangkang ini. Tidak pelik langsung.

Pas misalnya, mereka membaca ayat-ayat suci Al-Quran dalam setiap ceramah, malah ada penceramah yang tak pandai mengaji tetapi terpaksa menghafal Al-Quran dengan tujuan seolah-olah untuk menghentam UMNO dan BN. Seolah-olah bagi mereka, ayat-ayat suci itu diturunkan oleh Allah untuk pemimpin PAS membelasah pemimpin UMNO/BN tanpa mereka sedar bahawa ia juga sebenarnya terkena pada batang tubuhk, hidung dan kepala mereka sendiri. Begitu juga dengan SPRM. Pembangkang mahukan SPRM itu diwujudkan hanya untuk menghukum orang UMNO dan BN. Sebaliknya, jika puak mereka yang kena dakwa, maka mereka akan kata SPRM berat sebelah. Mereka akan kata SPRM jadi alat BN. Tapi orang UMNO tak ada macam pembangkang, bila ada ahli UMNO kena dakwa dan dijatuhi hukuman, mereka terima seadanya, hormati undang-undang.

SPRM telah dan akan menjalankan tugas mereka dengan seadil dan sebaik mungkin tanpa takut dan gentar pun. Buat apa nak layan sampah masyarakat yang otaknya sudah rosak sehingga mereka menganggap pemimpin mereka seolah-olah manusia maksum dan tidak melakukan apa-apa kesalahan. Rakyat dah tengok semua perangai mereka sejak kebelakangan ini. Masalah moral di kalangan pemimpin pembangkang sudah tidak mampu dibendung lagi. Usaha puak pembangkang membuat bantahan, sama ada dengan perhimpunan atau sebagainya, hanya bertujuan bagi melindungi pemimpin mereka sahaja. Jika satu masa, puak mereka didapati bersalah, maka mereka akan menuduh SPRM tidak telus dan sebagainya. Itu saja tujuan mereka.

Nak kata bodoh, mereka ini memang bodoh sebenarnya sebab itu mereka menjadi perosak dan pengacau kepada usaha kerajaan dalam menangani masalah rasuah ini. Otak mereka nampak sudah rosak dan susah hendak diperbetulkan lagi. Mereka fikir nak dakwa orang rasuah semudah macam mereka membuat dakwaan di pentas ceramah politik. Macam Tok Guru mereka juga. Bila ceramah, sikit-sikit UMNO/BN rasuah... sikit-sikit rasuah. Kalau tanya dia ada bukti, haram pun tak ada. Tok Guru ini tak takut Allah. Pakai serban besar, berdoa menangis tetapu suruh orang ambil gambar (kelakar dan lawak), jubah pun labuh tapi bila bercakap tak ada bukti. Entah ayat mana di dalam Al-Quran yang menghalalkan segala dakwaan palsu tersebut.

Saya optimis, SPRM satu permulaan yang baik. Jika mahu berjaya, kerajaan jangan melayan karenah pembangkang yang sudah hanyut. Mereka ini bukan manusia yang sayangkan negara tetapi lebih suka mencari kepentingan diri. Suka hati dialah.


Tiada ulasan: