Selasa, 2 Jun 2009

STADIUM DAN POLITIK

Assalamualaikum …
Saya berada di ibu negara semalam apabila dihubungi seorang rakan bahawa stadium tuanku mizan di gong badak, kuala terengganu . Hah!, stadium?, soal saya. Bila saya mendapatkan maklumat jelas, rupanya bahagian bumbung yang runtuh, dan bukannya stadium. Lebih dahsyat lagi bila ada yang menelefon saya dan bertanya, betulkah ramai yang mati?.

Walaupun bumbung yang runtuh, namun ia tetap satu kecederaan yang parah. Parah dari segi metarial, parah dari segi moral dan parah dari segi imej negeri Terengganu itu sendiri. Seperti biasa, pas sebagai parti pembangkang akan meminta siasatan dijalankan. Memang kerja pas untuk mencari salah orang sebab mereka tak pernah nampak salah diri sendiri. Maka, kerana itu mereka tak kisah bila diperbodohkan anwar ibrahim.

Bagi yang bukan pas pun sama juga. Ada orang umno yang seakan sinin dan menyalahkan ds idris jusoh kerana stadium itu dibina berlaku di zaman beliau menjadi MB. Saya pun tak faham, kalaulah rumah kita runtuh, adakah yang bersalah ialah kita?. Terpulanglah kepada andaian masing-masing tetapi soal takdir Tuhan tidaklah boleh diheret sebagai isu politik. Kalau ada yang begitu, memanglah bodoh akal manusia itu.

Nasib baik jugalah bumbung itu runtuh sekarang, kalau runtuh selepas PRU ke-13, mesti banyak yang akan menjadi mangsa. Maklumlah, waktu itu pas akan buat ceramah di situ dan soal membazir dah tak ada lagi. Pas?. Yalah, Pas akan memerintah Terengganu pada PRU ke-13. kalau tak percaya, tunggulah.

Berbalik kepada isu stadium ini. Saya tak mahu komen apa-apalah tetapi jika ia berlaku, maka puncanya mesti disebabkan kecuiaian manusia. Kita tak boleh buat tuduhan terhadap benda yang kita tak nampak. Tak boleh.

Fikirkanlah sendiri.

Tiada ulasan: