Ahad, 12 Julai 2009

MANEK URAI: USAH PILIH YB GAJI BUTA

Salam bloger dan salam sejahtera,

Sudah agak lama saya tidak menambah tulisan baharu di blog saya. Maafkan saya kepada mereka yang selalu melayarinya. Mungkin kerana kesibukan waktu dan terdapat perkara yang mesti saya fikirkan, maka saya terpaksa abaikan terlebih dahulu tulisan di sini.

Hari ini saya hanya mahu mencatatkan apa yang terlintas di fikiran saya di kala ini. Secara jujur, saya tidak berminat untuk mengikuti perkembangan pilihan raya kecil DUN Manik Urai di Kelantan. Tak tahulah apa sebabnya – mungkin dah terlalu banyak pilihan raya agaknya. Saya sangat percaya bahawa masih ramai yang satu pandangan dengan saya mengenai perkara tersebut.

Tak mengapalah. Cuma, saya mahu menasihatkan pengundi di Manik Urai agar memikirkan semasak-masaknya mengenai pemimpin yang menjadi pilihan mereka. Jangan membuat pilihan hanya kerana emosi dan mengikut apa yang ada di hati. Fikirkan diri kita, kebajikan kita dan masa depan kita. Mengapa saya katakana begitu… saya adalah anak Terengganu yang telah berhadapan dengan pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu awal tahun ini.

Parlimen Kuala Terengganu sebelum itu disandang Timbalan Menteri Pelajaran, (Allahyarham) Datuk Razali Ismail. Maka, bertuahlah rakyat Kuala Terengganu dan Terengganu kerana mereka mempunyai seorang Timbalan Menteri. Dan, sudah tentu banyak masalah berkaitan dapat diselesaikan dengan baik manakala pembangunan di Parlimen Kuala Terengganu sendiri Nampak rancak.

Namun, apabila berlaku pilihan raya kecil tersebut, rakyat Kuala Terengganu memilih calon Pas sebagai wakil rakyat mereka. Tak tahulah macamana perkiraan mereka. Nak kata bodoh pun, nampak teruk sangat tetapi itulah pilihan mereka.

Tidak salah memilih Pas jika wakil rakyatnya bekerja untuk rakyat dan sentiasa berfikir dan merancang pembangunan untuk rakyat. Soal mereka wakil rakyat pembangkang bukan alasan pembangkang kini sudah kaya raya berbanding dulu. Namun hari ini, apa yang ada di Kuala Terengganu.

Dulu, rakyat boleh bertemu dengan Allahyarham dan meminta bantuan itu dan ini. Apabila Allahyarham meninggal, calon BN pada pilihan raya kecil itu, Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh telah dijanjikan jawatan dalam cabinet jika diberikan mandate, namun rakyat tetap tidak pilih.

Hari ini, berapa kerat yang mengadu kepada Ahli Parlimen Pas itu dan banyak mana pula masalah rakyat dapat beliau selesaikan sebagaimana wakil rakyat BN dapat selesaikan.

Jika tidak keterlaluan, saya mahu nasihatkan rakyat di Manik Urai agar bijak memilih pemimpin. Janganlah memilih pemimpin dengan hanya memberikan mereka gaji buta semata-mata. Ia tidak mampu membawa ke syurga.

Tiada ulasan: