Rabu, 19 Ogos 2009

BN BOLEH MENANG JIKA MAHU MENANG DI PERMATANG PASIR

Salam perjuangan,

Sekali lagi BN diuji dalam pilihan raya kecil. Kali ini di DUN Permatang Pasir yang menjadi kubu kuat Pas dalam Parlimen Permatang Pauh yang kini dikuasi Anwar Ibrahim. Terlalu banyak ramalan yang dibuat. Kedengaran yang berkata, BN mempunyai peluang cerah untuk menang di Permatang Pasir atas sebab-sebab yang tidak berapa jelas. Momentum yang diperolehi BN di Manik Urai segera dijadikan ukuran kononnya BN kian mendapat sokongan rakyat. Saya tidamk mahu meletakkan BN dalam keadaan selesa dan saya tidak mahu membuat apa-apa ramalan mengenainya.

Ketika pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu Januari lalu, saya selalu sebutkan bahawa BN hanya boleh menang jika parti itu memilih untuk menang. Jika BN memilih kekalahan, maka kalahlah BN. Ketika itu, semua orang Kuala Terengganu telah memberikan persepsi yang tidak positif terhadap calon BN yang juga Ketua UMNO Bahagian Kuala Terengganu, Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh. Bermula di bawah dan di mana-mana sahaja orang bercakap mengenai perkara tersebut. Malah apabila TPM (pada waktu itu), Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak menjanjikan jawatan dalam kabinet kepada calon BN jika parti itu memang pun, itu masih belum memadai untuk memadamkan persepsi pengundi.

Bagi saya, Datuk Wan Ahmad Farid adalah tokoh muda yang berwibawa dan baik serta layak memimpin. Pidato dan pemikirannya amat hebat kerana beliau adalah seorang yang berpelajaran serta berpengalaman luas sebagai ahli politik. Namun politik telah mengubah keadaan dan persepsi juga perlu diambil kira dalam menentukan menang kalah sesebuah parti atau calon. Ditambah dengan sikap orang UMNO yang mempunyai pandangan negatif terhadap pemimpin sendiri,ia telah menambahkan lagi kesulitan yang ada. Maka, Datuk Wan Ahmad Farid dipilih sebagai calon BN dan keputusannya, BN kalah dalam pilihan raya kecil tersebut. Saya amat sedih dengan keadaan itu, namun insan kerdil seperti saya, apalah sangat yang boleh saya katakan atau lakukan.

Datuk Wan Ahmad Farid kalah bukan kerana dia tidak bagus tetapi dia dikalahkan oleh persepsi yang tebal pada waktu itu. Maksudnya, akar umbil telah pun mencetuskan persepsi dan persepsi itu pula dipercayai walaupun hakikatnya ia adalah mengarut dan tidak berasas. Bagaimanapun BN telah memilih calon yang telah dicetuskan melalui persepsi, maka kalahlah BN. Datuk Wan Ahmad Farid memang layak bertanding tetapi mungkin pada pilihan raya umum ketika tumpuan tidak terlalu diberikan.

Permatang Pasir pun sama. Persepsi telah menebal mengenai calon BN, Rohaizat Othman mengenai isu pembatalan lesen firma guamannya. Walau betapa betul sekali pun kedudukan iksu tersebut, persepsi telah memadamkan segala-galanya. Umpananya pemimpin politik yang didakwa di mahkamah, mereka sudah pun dianggap bersalah walaupun mahkamah belum memutuskan apa-apa kerana itulah persepsinya. Waimma apabila seseorang pemimpinj itu ditahan polis atau agensi penguatkuasa lain pun, mereka sudah dianggap bersalah.

Di Permatang Pasir, Pas telah mendapat modal dan isu percuma bagi menjahanamkan misi BN. Mampukah BN berhadapan dengan keadaan itu dan bertahan dengan serangan bertubi-tubi Pas?. BN mungkin ada sedikit modal lebihan yang boleh digunakan. UMNO atau BN jangan terlalu melayan karenah yang dibawa pembangkang di Permatang Pasir. Isu arak di Selangor, isu akhlak pemimpin pembangkang tidak boleh didiamkan begitu sahaja. Saya nampak, UMNO kian pincang kerana terlalu memberikan fokus dengan melayan karenah Pas. Tidak perlu.

Apa pun UMNO/BN telah memilih calonnya. Anda tafsirkanlah sendiri sama ada UMNO telah memilih jalan untuk menang atau untuk kalah di Permatang Pasir. Saya lontarkan persoalan itu kepada anda.

Tiada ulasan: