Selasa, 25 Ogos 2009

SELAMATKAN UMNO

Salam Ramadan,
Sebagaimana sebahagian besar rakyat Malaysia, saya adalah antara yang tidak terkejut langsung dengan kekalahan BN di DUN Permatang Pasir semalam. Selain ia kubu kuat Pas, BN ternyata telah melakukan kesilapan besar dan saya telah pun mengulasnya dalam posting yang lalu.

Susah juga mahu membuat ulasan kerana jika tersilap mencatat, orang boleh kata kita ini anti UMNO atau BN. Tapi, ada juga bloger yang kerja dengan kerajaan BN, hari-hari dalam tulisannya mengkritik UMNO dan BN. Pun begitu, saya amat yakin bahawa ia adalah untuk kebaikan.

Sama ada suka atau tidak, saya melihat pengaruh UMNO kian merudum. Di kala rakyat di bawah amat bimbang dengan keadaan itu, namun pemimpin di atas masih mampu tersenyum seolah-olah tidak ada apa-apa pun yang berlaku. UMNO pasti terus berhadapan dengan kekalahan dalam pilihan raya kecil seterusnya (Jika ada) sekiranya mereka masih takut, malas dan liat untuk berubah.

UMNO bercakap soal membuat kajian terhadap setiap kekalahan, namun UMNO/BN tetap kalah dalam setiap pilihan raya kecil yang diadakan. Orang pasti marah jika saya katakana UMNO masih belum matang berpolitik walaupun sudah berusia lebih 60 tahun. Politik UMNO tidak mengikut arus dan peredaran semasa menyebabkan cara berpolitik mereka boleh dianggap ketinggalan zaman.

Jangan malu untuk membuat perbandingan dengan pembangkang. Lihat bagaimana mereka membina empayar media mereka dan bayangkan jika UMNO gagal mempertahankan kerajaan Malaysia ini, apakah yang UMNO ada. Pemimpin yang sudah kaya, mereka tidak kisah langsung apa nak jadi dengan UMNO.

Saya bimbang dengan sindrom yang sedang menimpa UMNO. UMNO takut hendak berubah. Saya sempat ke Perlis, saya mendengar pelbagai kisah dan saya boleh rumuskan bahawa jika begitulah keadaannya, saya tidak pasti apakah BN masih berkuasa di Perlis dalam PRU ke-13. Di Terengganu pun sama. Memang pedih kalau hendak dikatakan.

Jika beginilah keadaanya, BN sekali lagi bakal menjadi pembangkang di Terengganu. Bayangkan kalau Perlis dan Terengganu jatuh ke tangan pembangkang dan pembangkang pula kekal di negeri yang mereka kuasa sekarang, maka mudahlah Malaysia pembangkang menguasai Malaysia. Sifirnya cukup jelas. Tapi jika anda lihat wajah pemimpin di atas, seolah-olah tak ada apa yang berlaku.

Pemimpin UMNO takut untuk berubah, manakala pemimpin UMNO yang masih berkuasa walaupun dibenci rakyat dan tidak disenangi enggan mengundurkan diri dengan ikhlas – sebabnya mereka bukannya mahu mempertahankan UMNO dan kerajan UMNO tetapi mereka lebih pentingkan diri.

Pemimpin yang menjadi wakil rakyat pula, jika tidak lagi dicalonkan semula, mereka pasti memberontak bagi memastikan dendam mereka tercapai biar pun UMNO hancur berkecai. Masa mereka bertanding, semua orang sokongnya tetapi bila dia tidak bertanding lagi, dia racun orang lain agar memboikot parti. Saya cukup benci dengan keadaan itu dan ia telah menjadi sebahagian daripada punca kelemahan dan kekalutan UMNO hari ini.

UMNO sekarang sedang berpenyakit tetapi pemimpin UMNO tidak serius untuk mengubati penyakit itu, tidak bersungguh-sungguh. Saya lihat pemimpin UMNO hanya pandai bercakap dan merumuskan sesuatu yang ikut sedap mulut sahaja sedangkan apa yang berlaku amat buruk sekali. Saya takut.

Bilakah pemimpin UMNO mahu sedar dan insaf agaknya. Janganlah apabila nasi sudah menjadi bubur, ia sudah tidak berguna lagi.

Kepada pemimpin UMNO tertentu yang melihat betapa rakyat tidak senang dengan kepimpinan mereka dan dibenci lagi, undurlah diri dengan terhormat. Jangan biarkan rakyat menghukum dalam musim pilihan raya. Jangan!.
Ikhlaslah berjuang dengan parti kita.

Tiada ulasan: