Selasa, 21 Oktober 2008

KISAH PENULIS BLOG POLITIK YANG MALANG

Sudah agak lama saya tidak menyambung tulisan saya di sini. Maklumlah agak sibuk sikit. Dalam tempoh beberapa hari ini, saya banyak melayari blog kawan-kawan termasuk yang menulis mengenai politik. seronok juga membacanya. Cuma kadangkala ada penulis blog politik di Terengganu nampak macam bodoh sangat-sangat. Pelajaran tinggi tapi idea dan kupasan macam tak sekolah mana.

Saya baru terbaca blog seorang kawan (kawan ke... atau haiwan?. saya tak buka sebelum ini blog dia), saya tengok ada banyak komen dalam blognya dan dalam satu tulisannya, dia semacam kata kat saya yang tulis komen-komen itu. Saya ingat, orang politik sahaja yang takut pada bayang-bayang tetapi rupanya penulis blog politik pun ada perasaan yang sama. malunya.

Saya kata begitu kerana kawan saya pernah hanyar sms kepada saya meminta saya membaca dan menulis blog dia tetapi saya menjawab saya tak berminat membuka blog dia kerana dia bukan seorang manusia yang layak dibuat kawan. Kalau kita menulis blog, main serang peribadi buat apa. penulis blog itu kata jangan serang peribadi tetapi dia serang najib, serang muhyidin dan serang sesiapa sahaja yang tidak bagi dia wang dan pitis. Satu negeri dah tahu dia tu siapa. Dah ramai orang terkena. Tapi ada pulak kroni dia tuduh saya baham duit dengan pok yeh dan pok li.

Teruknya manusia. Kalau ada bukti, berikanlah bukti atau dedahkan saja nama penulisnya. Jika saya menulis menulis mengenai kawan (kawan ke?), saya itu, saya ada bukti dan pengamalan. Duit saya sendiri pun banyak yang dia kebas. Kasut dia pun saya beli, selipar dia pun saya beli, berus gigi pun saya beli, bantak dia tidur saya beli - seluar dalam je yang dia beli (tu pun tak tahulah basuh ke tidak).

Saya fikir, penulis politik (khususnya di Terengganu) kena bijaklah. Jangan buat tuduhan sebarangan kerana musuh ada di sekeliling kita. Kalau nak orang terus membaca blog kita, kita kena jujur. Itu saja.

Selamat menulis kepada manusia itu.

Tiada ulasan: