Khamis, 7 Mei 2009

CERITA KARTUN DI PERAK

Assalamualaikum …

Sungguh lawak. Itu yang boleh saya rumuskan apabila berbual dengan kawan-kawan mengena sidang DUN Perak yang berlangsung semalam. Tidak pernah sebelum ini, dan itulah sejarahnya yang dapat kita lihat. Jika rakyat masih buta daripada melihat tabiat pemimpin yang gilakan kuasa, tamak kedudukan – saya tidak tahulah apa yang hendak saya katakan lagi. Terlalu menjengkelkan sikal wakil rakyat pembangkang dan memang tradisi sifatnya mereka tidak tahu mematuhi undang-undang serta peraturan. Mereka melaungkan soal keadilan dan kedaulatan tetapi merekalah yang mencemarkannya. Mereka bercakap mengenai Islam, itukah akhlak yang diajar oleh Islam. Nik Aziz, komen sikit. Alah, kalau isu gambar bogel wakil rakyat PKR, Nik Aziz boleh sokong, takkan kes di Perak, Nik Aziz tak boleh cari alasan untuk menyokong.

Politik itu berputar, ia sama seperti berputarnya otak orang politik. Itu jelas. Saya juga malu dengan ulasan beberapa manusia yang bergelar pensyarah Universiti dalam temubual dengan mereka di sebuah stesen TV malam tadi. Mereka ini pensyarah Sains Politik dan Undang-Undang tetapi mereka tidak mengupas secara bijak apa yang sebenarnya berlaku di Perak. Inilah yang saya katakan dunia sudah terbalik. Yang kita anggap sebagai manusia cerdik tiba-tiba jatuh sakit menjadi manusia yang begitu bodoh. Mari kita tengok hujjah mereka.

seorang pensyarah universiti tempatan dalam rancangan itu berkata, kerajaan BN mesti gentlement untuk menghadapi pilihan raya negeri jika mahu melihat kemelut yang berlaku.

Jawapan saya: mengapa seorang profesor begitu mempunyai otak yang bengap dan bangang sangat. Mengapa soal gentelment itu diletakkan di bahu pemimpin BN sahaja. Nizar bagaimana?. Selepas keputusan PRU 2008, secara prinsipnya BN layak berkuasa kerana mereka adalah parti yang sah berbanding Pas, PKR dan DAP. Bagaimanapun mereka mendakwa saling menyokong, maka Istana telah memanggil setiap wakil rakyat pembangkang untuk mengesahkan adakah benar mereka sepakat untuk menubuhkan kerajaan. Selepas Istana berpuas hati, maka pelantikan MB di kalangan pembangkang itu dibuat. Soalnya, bila tiga wakil rakyat PKR melompat sebagai calon bebas dan istana memanggil mereka untuk mendapatkan pengesahan, maka hal yang sama telah dibuat. MB dilantik di kalangan parti yang mempunyai sokongan majoriti.

Kalau Nizar Gentlement, istana tak payah sampai panggil dia mengadap atau menyuruh dia lepas jawatan MB. Dia sudah hilang kepercayaan dan suara majoriti di DUN Negeri, maka dia sepatutnya dengan rela hati kena lepaskan jawatan. Ini tidak, dia mengigau dan minta DUN dibubarkan. Apa kes. Kerajaan BN ketika tumbang di Perak dengan majoriti yang sama, mereka tidak memberontak pun. Mereka akur dengan keputusan yang ada. Nizar dan pembangkang macamana?.

Dan, banyak lagi point-point yang kabur yang dibawakan pensyarah tersebut. Maka tidak hairanlah pemikiran graduan kita tidak ke mana sebab otak pensyarah pun tidaklah berapa betul sangat. Maaflah, saya bukan mahu menghentam sangat tetapi kerana mereka juga manusia dan mempunyai naluri dan selera politik sama seperti orang bodoh, maka sewajarnya saya marah. Kalau beri pandangan, jika alasannya kukuh, oklah juga.

Masalah di Perak boleh selesai jika pembangkang boleh menerima hakikat bahawa mereka sudah tidak lagi menerima suara majoriti. Itu pandangan saya. Jika mereka tidak berpuas hati, baik tunggu PRU akan datang. Kan, pembangkang nak perintah Malaysia. Takkan tak sabar-sabar kot.




Tiada ulasan: