Selasa, 5 Mei 2009

SUDAH TERANG LAGI BERSULUH ... GILA!

Assalamualaikum …
Saya menerima panggilan telefon dan sms yang agak luar biasa dalam tempoh sehari dua ini. Entahlah, saya pun tak tahu mengapa jadi begitu tetapi mereka mungkin menyangka bahawa banyak tahu mengenai hal ehwal politik Terengganu yang sedang hanyut sekarang ini. Saya sendiri pun tak tahu mengapa saya dianggap sebagai orang yang tahu. Saya hanya menganalisa berasaskan pengetahuan politik serta merumuskan menjadi satu andaian yang saya yakin boleh menjadi kenyataan.

Ada juga yang mendakwa, saya menentang MB Terengganu, Datuk Ahmad Said melalui tulisan saya. Tidak. Saya tidak menentang beliau kerana selagi beliau tidak meletak jawatan atau tidak diganti baharu, beliau adalah MB saya dan saya perlu menyokongnya. Cuma kadangkala, kita tidaklah boleh membuat andaian bahawa setiap tulisan yang tidak memihak kepada MB sebagai menentangnya. Saya amat percaya bahawa setiap tulisan yang mengkritik beliau adalah berasaskan kepada satu perasaan – sayangkan UMNO dan BN.

Kalau anda bertanya kepada orang yang baru dua tiga hari berada di sekeliling MB, memanglah andaian dia lain sebab dia mana tahu sejarah kesusahan politik UMNO/BN sejak 1999. Jadi pada saya, mereka yang menulis di laman blog dengan kritikan yang kadangkala saya akui amat pahit dan pedas adalah kerana mereka sayangkan UMNO dan BN. Sebahagian besar daripada mereka tidak memetik suara pembangkang dan dimasukkan pula ke laman blog mereka jika dibandingkan dengan manusia yang mendakwa dirinya UMNO. Kita kena ambil positif mengenainya.

Saya juga diberitahu ada majlis penerangan di Dungun tetapi malangnya saya terlepas daripada menghadiri majlis tersebut. Maka saya tidak tahulah apa isinya. Cuma, saya diberitahu, ada suara-suara agak keras terhadap penulis blog tertentu. Tak tahulah. Kalau nak tahu apa komen umum saya, begini:

begitulah budaya sebahagian pemimpin UMNO. Apabila berlaku krisis atau kemelut, mereka boleh memanggil perjumpaan, malah siap ada suruh tandatangan surat aku janji. Boleh pakai ke janji orang politik?. Peliknya, jika tak ada kemelut, puak ini tidak pernah kisah langsung. Nak jentik Pas pun tak ada dalam otak mereka. Mereka tak sanggup nak adakan perjumpaan untuk menjelas isu-isu semasa yang berkaitan dengan musuh politik UMNO tetapi lebih fokus kepada isu dalaman yang semua orang sudah pun tahu mengenainya.

ketua bahagian UMNO pula, pun sama juga. Mereka kalau dipilih sebagai calon, memang seronok tapi kalau tak dipilih, adakah dia sanggup bekerja untuk parti?. Atau hanya duduk di rumah, makan malam bersama keluarga berpeluk tubuh dan sebagainya?. Adakah mereka juga akan turun berkempen membantu jentera. Bila parti menang besar, wah mereka pun kata kemenangan itu bukan jasa di anu seorang tetapi kejayaan kita semua. Kepala otak kau kejayaan kita semua!. Saya mengenali sebahagiannya dan saya tahu apa cerita sebenarnya.

biasanya, orang yang menyuluh di waktu yang terang, dia ni bolehlah dianggap biul atau bahasa yang mudah, gila!. Jadi, kalau tak nak orang mengatakan kita ini gila, tak payahlah susah-susah bukak lampu di waktu sudah terang. Orang dah nampak semuanya dah. Buat apa yang suluh-suluh. Orang dah nampak dalam tempoh setahun lalu Terengganu sudah ada bangunan pencakar langit, orang pun dah nampak Terengganu dah ada pembangunan yang amat pesat. Meminjam cerita Mat Sabu, ketika dia turun daripada kapal terbang, telinganya amat sakit. Dan, dalam perjalanan dari lapangan terbang ke bandar kuala terengganu, kiri kanan jentera tak henti-henti bekerja. Banyaknya projek di Terengganu. Nak majukan negerilah katakana.

Perbadingan itu molek sangat dikaitkan dengan apa yang ada sekarang ini. Cerita mat sabu itu amat sinis. Anda tafsirlah sendiri. Saya tidak percayakan mat sabu sebab dia orang pas. Bagi saya, orang pas tak boleh dipercayai langsung walaupun satu titik. Saya Cuma tertarik dengan kiasan ceritanya. Maka, demikianlah Terengganu hari ini. Semua orang dah nampak. Jadi, tak payah nak kecoh-kecoh lagi nak buat majlis penerangan dan sebagainya.

Kalau nak panas lagi, mungkin Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Kemaman boleh buat laporan polis dengan meminta polis siasat mengapa Terengganu “terlalu laju” membangun dalam tempoh setahun lalu sehingga jalan raya di Bandar Kuala Terengganu yang mula-mulanya dua hala telah bertukar menjadi sehala.

Cukuplah. Usah persenda perasaan rakyat. Ingat pesanan Presiden UMNO. Apa yang beliau mahukan. Takkan tak faham-faham lagi.

Tiada ulasan: