Ahad, 14 Disember 2008

DATUK MUSTAFA ALI LAYAK JADI CALON PAS

Salam politik …

Semalam saya berkesempatan berada dalam kumpulan Pas di sebuah warung di Kuala Ibai. Yang saya boleh gambarkan, puak ini memang fanatik Pas. Biasanya, dalam keadaan demam pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu ini, cara bercakap pun dah berubah. Yang dingin sudah panas, yang berasap, sudah kembali berapi. Macam-macam isu yang mereka bincangkan dan tentunya tidak terlepas mereka ramalkan mereka mampu menang pada pilihan raya kecil itu nanti.

Ada beberapa peristiwa menarik dalam perbualan terbuka itu. Mereka nampak marah sangat dengan Pesuruhjaya Pas Terengganu, Datuk Mustafa Ali dan timbalannya, Datuk Wan Abdul Mutalib Embong. Saya cuba membangkitkan bahawa dua nama ini sebagai layak menjadi calon pada Pas dan reaksi mereka amat mengejutkan. Dengan nada sinis tetapi amat tegas, mereka kata kalau Datuk Mustafa Ali disenaraikan calon Pas pada pilihan raya itu nanti, tak sampai pukul 12 tengahari hari mengundi, keputusan dah tahu Pas KALAH.

“Kalau Stopa Ali ada dalam senarai dan dipilih sebagai calon, aku akan pastikan dia dikunci dari luar sebuah bilik dan aku akan suruh puak kita robar (dialek Terengganu yang bermaksud padamkan) nama dia dalam senarai.

“Wan Muttalib pun sama juga. Dok pakai (tak berguna) … kalau mereka calon, Pas awal-awal lagi boleh dikatakan parti yang kalah,” kata seorang penyokong Pas itu.

Apa maknanya itu. Ertinya, Pas sudah berpecah dan kata-kata Pas kuat sepakat adalah karut dan palsu belaka. Di Kuala Terengganu, tiada orang lain paling layak selain Datuk Mustafa Ali. Beliau seorang tokoh yang berpengalaman luas dalam politik dan suaranya di Parlimen mampu menandingi pemimpin PKR. Datuk Mustafa Ali adalah seorang yang kritis dalam berhujah dan bijak mencari sumber-sumber politik yang dianggap sulit. Maksudnya, “kaki” Datuk Mustafa Ali memang ramai termasuk dalam kerajaan BN.

Malah, Datuk Mustafa Ali adalah seorang arkitek politik Pas yang dilihat lebih berkarisma berbanding tokoh lain. Kalau Pas bawa calon luar Terengganu (walaupun dia sebenarnya anak Terengganu tetapi merantau), Pas akan terima padahnya. Bagitu juga, Pas akan dianggap bodoh bin bangang kalau letakkan Syed Azman yang sudah menang di DUN Batu Buruk. Siapa Syed Azman yang pas perlu menjadikannya begitu mahal sehingga nak bawa ke Parlimen?.

Datuk Mustafa Ali adalah bekas Ketua Dewan Pemuda Pas. Beliau tahu apa keperluan orang muda walaupun beliau sudah veteran. Kalau Pas nak menang, kena letak Datuk Mustafa Ali. Saya percaya, Haji Hadi akan sokong kuat agar Datuk Mustafa Ali bertanding pada pilihan raya itu nanti.

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

www.afiqsyahmir.blogspot.com

bnkterengganu berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Oh Malaysiaku berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
bnkterengganu berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Oh Malaysiaku berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.