Jumaat, 5 Disember 2008

KUALA TERENGGANU OH KUALA TERENGGANU


Salam blogger ...

Hari ini, agak terlewat saya mengisi bahan dalam laman saya ini. Banyak sebab mengapa terjadinya begitu. Saya membuka akhbar agak petang hari ini dan terbaca mengenai satu berita muka depan mengenai lima pemimpin UMNO yang disebut-sebut akan dicalonkan untuk bertanding pada pilihan raya kecil P36 Parlimen Kuala Terengganu. Selesai membaca berita itu, saya hanya mampu tersengih dengan analisa yang dibuat. Dan, saya tidak mahu mengambil keputusan untuk mengupasnya secara mendalam.

Cuma, saya terfikir, entah dari mana sumber yang dipetik itu dan sumber yang dipetik itu pula jelas menyokong Ketua UMNO Bahagian, Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh. Malah jawatan Mohd Sabri Alwi juga tersilap dengan ditulis Naib Ketua UMNO Bahagia dan bukannya Timbalan Ketua UMNO Bahagian. Maknanya, penulis tidak teliti dalam analisa yang dibuat. Tapi, dalam kewartawanan biasalah kesilapan begitu. Teknikal.

Sekarang ini, fokus utama bukan lagi sampai ke tahan siapakah calon BN kerana menjadi "penyakit" orang UMNO/BN yang akan menunggu calon diumumkan. Sebaliknya tumpuan kini mengenai tanda-tanda keputusan kepada sifir politik di parlimen itu sendiri - adakah BN berpotensi atau tidak untuk menang. Jika jawapan itu dapat diberikan, ia sudah tentu akan mempengaruhi calon yang bakal bertanding. Kalau saya sudah berjawatan tinggi dan kemudiannya mahu dicalonkan di kawasan yang belum tentu saya menang, buat apa saya mahu menjadi calon. Maka, begitu jugalah dengan calon BN di Kuala Terengganu ini.

Semalam ketika di Lapangan Terbang Sultan Mahmud yang indah ketika menanti ketibaan TPM, Datuk Seri Mohd Najib, saya sempat berbual, menyelongkar beberapa maklumat penting mengenai calon BN itu dengan tokoh-tokoh politik Terengganu. Adalah gambarannya sedikit. Pada sebelah malam di rumah arwah Datuk Razali Ismail pun sama. Ada gambarannya. Soal calon ini, saya akan kupas esok atau lusa.

Apa yang penting sekarang ialah adakah ahli atau pemimpin UMNO di Kuala Terengganu khasnya dan Negeri Terengganu khususnya sudah bersedia untuk menghadapi pilihan raya tersebut. Secara jujur (mungkin juga pandangan saya silap), saya melihat, tidak ada keghairahan di kalangan ahli/pemimpin UMNO di KT atau negeri Terengganu untuk berhadapan denganpilihan raya itu nanti. Suasananya nampak lesu dan lemah. Di Lapangan Terbang menyambut ketibaan TPM, hanya ada beberapa dua Ahli Parlimen dan tokoh-tokoh lama tetapi kelibat exco, wakil rakyat lain boleh dikatakan hampir tidak ada. Kalau ada pun, hanya seorang dua. Yang mengiringi TPM itu bukan calang orang dari KL. Mat Taib, Rafidah Aziz, Hishamuddin, Shabery Cheek yang sepatutnya "memanggil mood" pilihan raya.

Di rumah Arwah Datuk Razali ketika tahlil lagilah. Tak ada wakil rakyat BN. Maka saya rumuskan, semangat berpilihanraya masih belum terasa dan keadaan ini pastinya membimbangkan jika tidak dibangkitkan semangatnya. Mengapa jadi begitu?. Saya mampu memahaminya tetapi saya tidak mampu mencatatkannya di sini.

UMNO/BN mesti bergerak mulai sekarang. Tidak timbul soal "menghormati" kematian Ahli Parlimen dahulu. Politik mesti segera dalam semua perkara. Saya bukan mahu mengajar tetapi saya turun ke bawah dan mendapat reaksi ahli dan akar umbi, maka tercetus kebimbangan di hati saya. Itu saja.

2 ulasan:

bnkterengganu berkata...

Yub, jemput juga menulis di http://bnkterengganu.blogspot.com
tapi kena support BN, jgn kutuk2 pulak.

Oh Malaysiaku berkata...

saya sentiasa support BN dan apa yang saya catatkan demi sayangkan BN. BN mana perlu orang macam kita. Tak pandai mengampu.... dan UMNO tak pandang orang macam kita ni. Dia pandang orang luar je walaupun bodoh politik trg.