Rabu, 24 Disember 2008

HUDUD, HODOH DAN SANDIWARA PAS

Salam politik …

Isu pelaksanaan Hukum Hudud timbul lagi. Entahlah, sama ada ia adalah sesuatu yang sengaja dihidupkan kembali kerana adanya Pilihanraya Kecil Parlimen Kuala Terengganu (PRKT) atau sebaliknya, itu bukan isunya. Yang penting senario politik saya jauh berubah. Isunya, sekarang dalam keadaan Pakatan Rakyat yang menggabungkan parti-parti pembangkang dikatakan kian kuat, maka wajar sangatlah isu itu ditimbulkan.

Semua orang Malaysia tahu PAS nak laksanakan undang-undang hudud dan setiap kali UMNO mengkritik keinginan PAS itu, maka pemimpin PAS akan menuduh orang dan pemimpin UMNO sebagai kafir kerana menolak undang-undang itu. PAS bukan gagal tetapi sengaja memberikan gambaran tersebut kerana mahu menjaga kepentingan politiknya. Itu saja. Dan setiap kali isu itu dibangkitkan, PAS akan menyalahkan UMNO yang kononnya menjadi penghalang kepada cita-cita tersebut. Ya ke begitu?. Katanya Tok Guru Nik Aziz lebih takut kepada Allah tetapi mengapa nak salahkan orang pula. Bukan itu isunya di sini. Isunya ialah bukan UMNO menolak hudud tetapi PAS tidak mampu melaksanakan undang-undang itu berasaskan banyak sebab.

Wakil rakyat PAS sudah dipilih menjadi MB di Kelantan, Kedah dan Perak. Dan, PKR yang menjadi sekutu kesayangan PAS pula sudah mentadbir Selangor, manakala DAP, parti yang kononnya bersengketa kerana hudud ini telah memerintah Pulau Pinang. Jadi, mereka adalah parti yang kuat. Malah, selepas PRU Ke-12 selepas Pakatan Rakyat yang di dalamnya ada PAS, isu pelaksanaan undang-undang hudud tidak menjadi satu agenda utama. Malah, kenyataan Presiden PAS mengenai perkara tersebut tidak disenangi MB Kedah.

Tak usahlah bercakap banyak. PAS ini adalah parti yang berkepentingan. Islam hanya menjadi alat untuk mencapai cita-cita politik diri sendiri saja. Tak lebih daripada itu. PAS juga adalah parti yang kuat putar belit. Tengok masa menantu Pak Lah, si Khairy Jamaluddin aktif falam politik dan kerajaan, apa yang PAS tak kata. Nah, bila menantu Nik Aziz menjadi isu baru-baru ini, dia sedap mulut ambil contoh zaman Saidina Umar dan sebagainya. Bila kena batang hidung sendiri, pandai pula dia buat alasan. Kalau ditanya sayalah, saya tak hairan langsung. PAS memang pandai mengubah hukum mengikut selera dan kepentingan diri. So, mananya perjuangan Islamnya. Ah!, tak ke mana semua itu.

Saya cuma nak tanya, jikalah Pakatan Rakyat menang dalam PRU-13 akan datang, apakah anda percaya PAS akan melaksanakan undang-undang hudud atau menubuhkan negara Islam. Percayalah, PAS akan mengubah hukum lagi pada waktu itu.

Maka tipah akan tertipu lagi … fikirkanlah.

Tiada ulasan: