Rabu, 10 Disember 2008

PARLIMEN KT: BN MENUJU KEMENANGAN



Salam Bloger ...

Ramai yang menemui saya dan menjadi Pak Nujum dengan mengatakan BN bakal kalah pada pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu Januari depan. Antara alasan popular mereka, UMNO kini lemah dan rakyat sudah meluat dengan pemimpin UMNO/BN. Jawapan saya mudah, pilihan raya ibarat isi buah seperti durian. Kita boleh mengatakan apa saja tetapi hakikatnya ialah pada hari mengundi. Dan, sudah tentu menjadi trend yang digemari dengan mengaitkan BN dengan kekalahan. Mereka juga menyatakan bahawa PAS akan mengundi parti berbanding UMNO yang akan mengundi calon. Sekali lagi jawapan saya mudah. Jika hendak dikatakan UMNO berpecah dan berbabalah, sudah lama Malaysia ditawan Pakatan Pembangkang. Hakikatnya selama ini, semua orang bercakap mengenai kekalahan BN/UMNO, namun parti itu tetap utuh dan bertakhta di hati rakyat.

Sebabnya, sebodoh-bodoh manusia bernama pengundi ini, mereka mempunyai naluri yang tersendiri. Jika tidak, mana mungkin Allahyarham Datuk Razali Ismail boleh menang kerusi Parlimen Kuala Terengganu sedang tiga Dewan Undangan Negeri (DUN) dalam kawasan itu berjaya ditawan pembangkang. Apa ertinya?. Maksudnya, pengundi memberikan undi kepada BN untuk kerusi Parlimen bukan sahaja kerana kemampuan Allahyarham tetapi mereka juga yakin bahawa hanya BN yang layak memerintah negara ini.

Dalam hal lain, pengundi memberikan mesej jelas kepada ADUN Barisan Nasional dari UMNO di peringkat negeri dengan menolak mereka. Sebabnya mudah. Ada wakil rakyat UMNO sama ada yang pernah menang atau tewas, mereka ini nak senyum kepada rakyat pun susah. Rakyat datang nak berjumpa, mereka buat tak tahu saja. Dah banyak kali berlaku di depan saya sendiri. Dan, di atas sebab itu rakyat menolak mereka di peringkat negeri. Mereka tidak layak menjadi wakil rakyat kerana mereka banyak menyusahkan rakyat.

Berbalik kepada kerusi Parlimen Kuala Terengganu ini. Saya nampak, rakyat di Kuala Terengganu sudah bijak menilai. Mereka bukan bodoh walaupun ada politiking tertentu. Tinjauan rambang saya di kalangan pengundi, rata-rata ada sesuatu yang baik untuk BN. Mereka tidak gemar kepada pembangkang kerana kegagalan pembangkang memerintah Terengganu dan juga kegagalan pembangkang memerintah negeri tertentu di negara ini. Yang menjadi masalahnya ialah, trend orang kita berpolitik. Mereka adalah manusia jenis suka kepada yang memaki orang.

Dan, perangai sebegitu hanya ada kepada orang Pas. Sebab itu kita lihat, semakin kuat penceramah memaki orang, makin ramai yang suka mendengar. Jadi, Pas kena kuat memaki orang. Kalau tak percaya, pergilah ceramah UMNO. Tak ramai yang sudi dengar sebab tak kuat maki orang. Lebih parah, otak orang Melayu kitalah khususnya lebih suka percaya benda-benda yang karut. Yang bohong itulah mereka nak percaya. Kalau sebut pasal yang betul walau dengan sederet fakta pun, haram mereka tak nak percaya. Ini tembok paling besar yang UMNO kena pecahkan. Otak orang kita (sebahagian besarnya) sudah masuk air dan kerana itu mereka sudah berfikiran terbalik.

Sungguh. Tak hairan Pas buat hukum dulu halal tetapi sekarang haram, mereka tetap percaya sebab mereka percaya yang karut. Itulah masalah.

Saya tidak nampak BN akan kalah. Tak ada sebab. Ini bukan omong kosong. Namun, jika kena dengan calonnya, BN mampu menang lebih besar berbanding PRU-12.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

he he he... bagus analisa tuan. wartawan & duit yg tuan tulis tu, tuan lah ya? blog bn k.trg pun tuan yg ujud ya? bagus tuan, bn pasti menang. sy juga yakin bn akan menang. kalau bn kalah, susah tuan nak cari makan.

cuma satu je tuan, banyak tulisan tuan ada bau bau pitis ja. he he he he.. tak apa nak hidup, semua nak semua jadi kang kang kang tuan...