Sabtu, 6 Disember 2008

PAS YANG SUDAH MULA MELALUT

Salam Blogger …

Pas sudah kelam kelibut dengan pemilihan calon bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Kuala Terengganu. Nik Aziz awal-awal lagi kata nak Mat Sabu yang ada penyakit buasir tu (tapi ubat kena pompuan yang hantar. Pejuang Islamlah katakaaan). Manakala Pesuruhjaya Pas Terengganu, Datuk Mustafa Ali yang disebut-sebut antara calon pada PRK itu pula dalam sidang medianya semalam berkata, pemilihan Mat Sabu sebagai calon-calon masih lagi samar-samar. Makannya masih kelabu kelala (tak berapa terang gitu).

Ketua Dewan Pemuda Pas Terengganu, si Azman Shapawi yang suka bersyarah tiru Haji Hadi itu pulak mahukan seorang doktor falsafah dicalonkan. Ada beberapa perkara menarik di sebalik apa yang berlaku itu sebenarnya. Pertama, inilah kali pertama pemimpin Pas sanggup “melawan” kata-kata Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat. Selalunya dalam Pas, semuanya jadi pak turut kepada keputusan (walaupun tidak rasmi … kononnya atas nama menghormati) tok guru dalam Pas ini. Sampai sekarang pun saya tak nampak di mana relevannya Mat Sabu perlu jadi calon Pas pada PRK itu nanti. Tapi kalau Pas nak letak Mat Sabu, baguslah juga sebab senangnya BN mencapai kemenangan nanti.

Kedua, Pas Terengganu nampak tersepit dengan kemahuan Pas Pusat. Benarlah Pas diminta mencalonkan nama-nama tertentu di peringkat kawasan tetapi keputusan muktamadnya ialah di Kuala Lumpur, Jalan Chow Kit. Pas Terengganu nampak seperti membuat tuntutan tetapi Pas Pusat nampak seperti tidak berapa mahu melayan. Walaupun orang kata, puak Pas akan pangkah parti walau sesiapa pun yang bertanding, saya sedikit pun tak percaya. Puak Pas pun manusia macam puak UMNO. Perasaan dan naluri mereka tidak jauh berbeza. Kalau benar, puak Pas akan pangkah parti dan tak pandang calon, Pas pasti akan letak Mat Sabu.

Ketiga, ia menggambarkan betapa kritikalnya kemahuan Pas terhadap kerusi Parlimen Kuala Terengganu itu sendiri. Maksudnya, Pas akan bermati-matian walau apa pun yang terjadi, mereka tetap mahukan kerusi tersebut. Maka, tunggulah apa yang akan Pas buat.

Keempat, Pas nampak bahawa mereka tidak mungkin mampu menang di PRK itu nanti. Terlalu banyak likunya yang Pas nampak kerana saingannya dari UMNO bukan calang-calang orang. Pas sukar membaca politik UMNO kerana bagi Pas walaupun UMNO nampak berpecah, ia belum tentu menjadi tiket untuk Pas menang mudah. Pas sedar bahawa mereka selalu terperangkap dengan teori tersebut, maka mereka sering tidak serius dalam menghadapi pilihan raya di kawasan-kawasan tertentu. Akhirnya mereka kalah.

Dan, Pas sendiri sebenarnya susah untuk membaca politik orang bandar seperti di Kuala Terengganu. Lihat saja apa yang berlaku di tiga DUN dalam Parlimen Kuala Terengganu. Tiga kerusi dimenangi Pas dan BN menang satu di DUN Bandar. Namun, kerusi Parlimen pengundi berikan kepada BN. Mengapa jadi begitu. Itulah satu sifir yang sukar untuk Pas membacanya. Bagi UMNO mudah. Yang jadi begitu, orang UMNO yang berikan undi kepada Pas di tiga DUN berkenaan atau ada yang sabotaj. Itu saja.

Saya nampak dengan jelas, Pas Terengganu sedang berhadapan dengan suasana yang kurang menyenangkan dan menguji kesabaran mereka. Jika keputusan calon Pas memihak kepada Mat Sabu, ramai yang akan kecewa. Itu tidak dapat lari lagi. Kalau selain itu, pun susah juga. Akhirnya, pengundi memilih BN. Itu saja.

Maka marilah kita pakat pakoh BN nanti. Habis cerita.

Tiada ulasan: