Isnin, 3 November 2008

KEMELUT, MELALUT DAN TERLUCUT

Sedihnya ... kerana apakah tindakan ini berlaku?. Faham-faham sajalah.

Jika anda teliti terhadap gambar yang saya paparkan di atas, secara jujur, adakah anda tidak merasa malu, meluat, sakit hati dan terasa bodoh?. Mengapa ia dilakukan dan berlaku?. Untuk apa ia dilakukan dan berlaku?. Anda jawablah sendiri.

Kalau bercakap mengenai UMNO hari ini, boleh pening dibuatnya. Semua itu angkara manusia yang berkepentingan dalam parti keramat itu. Usahlah cakaplah soal perjuangan bangsa dan negara, semua otu karut belaka. Macam saya pernah catatkan, orang UMNO suka mereka menang dalam parti walaupun kalah dalam pilihan raya. Itulah sifir puak-puak dalam UMNO hari ini. Maka, anda lihatlah apa yang sedang berlaku.

Di Terengganu pun sama. Ini timbul pula isu nak pecat exco. Dulu kemelut nak lantik MB, lepas itu kes kereta mercedes dan sekarang isu pecat exco pula. Apa ni!. Negeri macamana?. Ada perubahan ke selepas PRU-12/2008 yang lalu di Terengganu. Apakah perubahan besar yang dibuat selepas BN menang PRU-11/2004 disambung semula. Kita ini negeri apa?. Patut ke kita berpolemik sepanjang masa?. Bagi mereka yang berkepentingan, tak kiralah apa pun kepentingannya, mereka tidak kisah sangat. Tapi sebagai rakyat Terengganu saya takut dengan apa yang berlaku. Kalau berdasarkan pada cara, saya nampak orang UMNO Terengganu hari ini semacam sanggup serahkan kuasa kepada Pas sekali lagi pada PRU akan datang. Masing-masing nak tunjuk kuasa. Kuasa itu siapa yang beri?. Ingat, kuasa orang politik diberikan rakyat. Sesiapa yang mengkhianati rakyat, padah akibatnya. Sungguh!.

Saya nampak apa yang berlaku hari ini, seperti adanya sifat membelakangkan kuasa pemberian rakyat. Buruk padahnya. Ingat, buruk padahnya.

Kemelut UMNO Marang pasti akan menyaksikan sesuatu yang tidak ingin kita lihat. Ia akan mencetuskan sesuatu yang tidak mampu saya tuliskan di sini. Anda tunggu dan lihatlah nanti. Apa yang pasti, ia akan terus mengundang kepada kelemahan UMNO itu sendiri. Inilah akibatnya apabila yang menang mahu menang selama-lamanya. Yang kalah, enggan menerima hakikat bahawa kepimpinannya telah ditolak. Pemimpin yang baik, apabila kalah, dia tahu bermuhasabah diri, bukannya cari pasal dengan menghru-harakan lagi keadaan. Yang telah menjadi pemimpin, mereka mahu memimpin sampai ke liang lahad walaupun kepimpinannya sudah tidak berguna lagi. Itu cara orang politik, termasuk di Terengganu.

Ada yang kalah dalam pilihan raya tetapi masih mahu bertanding jawatan dalam parti. Nak apa lagi?. Tapi begitulah bodohnya sebahagian ramai orang UMNO. Tengok macamana mereka sendiri berkata, Khairy Jamaluddin (KJ) menjadi perosak UMNO. Hari ini, KJ mendapat sokongan yang kuat. Mengapa?. Orang UMNO pasti ada jawapannya. Kerana partikah mereka memilih?. Begitu juga di Terengganu. Orang UMNO di Terengganu telah memilih pemimpinnya secara salah. Apabila suatu hari nanti UMNO hilang kuasa atau kalah dalam PRU, maka mereka mahu menyalahkan pemimpin. Pemimpin itu siapa pilih. Tak mereka yang pilih?.

Belajarlah dari kesilapan. Mereka yang mengulangi kesilapan, jangan mimpi mereka akan terlepas daripada hukuman. Dan bagi mereka yang merasakan dirinya sentiasa menang, jangan lupa kata-kata sendiri bahawa dunia ini ibarat roda yang berputar. Lihatlah nanti.

Tiada ulasan: