Rabu, 5 November 2008

Man Bakar, McCain dan Marang

“Saya baru menelefon Obama untuk mengucapkan tahniah di atas kemenangan dan ia merupakan satu kemahuan rakyat demi negara Amerika yang bertuah. Saya menerima kekalahan ini dengan terbuka”, demikian antara kata-kata calon Presiden Amerika, John McCain dari Parlimen Repbulikan yang tewas di tangan calon Parti Demokrat, Barack Obama semalam.

Mengapa saya mengambil petikan ini. Jawatan yang dipertandingkan itu adalah amat besar yang menentukan manusia yang mampu menguasai dunia. Ia bukan mudah dan bukan hal yang remeh. Jika kalah, ia tentunya menjadi satu tekanan dan beban yang dahsyat. Tapi apakah McCain begitu?. Yang peliknya ialah orang kita. Bertanding berebut jawatan Ketua Bahagian pun bercakaran. Yang kalah, tak mahu terima kekalahan, malah menyokong lawannya dipecat sebagai Exco. Apa ni!. Apa yang saya maksudkan tentunya UMNO di Bahagian Marang, Terengganu. YB Yahya Khatib dikatakan akan digugurkan sebagai exco kerajaan negeri kerana melanggar arahan MB, Datuk Ahmad Said agar jangan menentang Ketua Bahagian pada pemilihan parti baru-baru ini. Pada pemilihan itu, penyandang jawatan, Senator Datuk Rahman Bakar hanya mendapat 214 undi berbanding YB Yahya Khatib yang memperolehi 412.

Yang mahu digugurkan sudahlah menjadi satu isu, yang Man Bakar pula syok aja dalam kenyataannya kepada Sinar Harian dengan menyokong hasrat MB itu. Jadi, di mana nilai moralnya. Pandangan peribadi saya, Man Bakar sudah tidak relevan lagi di Marang dan beliau mestilah menerima hakikat bahawa masyarakat UMNO di Marang menolak beliau. Itulah hakikatnya. Beliau pun kawan saya tetapi saya tidak boleh membohongi diri saya dengan menulis sesuatu yang tidak benar. Saya masih ingat sehari sebelum Datuk Seri Idris Jusoh mengumumkan nama calon PRU-12 di Mercang. Dengan nada berapi-api Man Bakar kata dia sanggup berhadapan jika tidak dipilih semula sebagai calon dan berikrar akan terus memberikan kerjasama dan sokongan kepada calon yang dipilih. Man Bakar memang hadir pada hari penamaan calon apabila beliau tidak disenaraikan tetapi menurut Naib Ketua UMNO Marang, Haji Razali Idris, Man Bakar tidak turun bantu berkempen padahal dia Ketua Bahagian. Man Bakar juga kata Razali tidak mengadakan sebarang mesyuarat bagi meneliti dan mengkaji strategi kempen parti pada PRU-12. Semuanya kalut sedangkan janji sebelum itu lain.

Lebih memalukan ialah kes di Cawangan Kedai Buluh. Orang Marang semua tahu kes itu. Malu!.

Sebab itu saya petik kata-kata McCain. Man Bakar perlu contohi mat salleh itu yang gentlemen berhadapan dengan kekalahan. McCain tidak pun suruh Obama dihukum atau sebagainya. Malah beliau menelefon Obama untuk ucapkan tahniah. McCain tak kerah penyokongnya supaya membenci Obama. Malah beliau akan memberikan sokongan serta kerjasa sebaik mungkin demi negaranya. Jadi, apa salahnya jika Man Bakar buat begitu. Terima kekalahan dan akur dengan kehendak akar umbi parti. Kalau tidak puas hati, ada caranya dalam menangani masalah yang berlaku. Bukannya seperti hari ini.

Akar umbi di Marang sudah buat perubahan. UMNO Marang sekarang berada dalam kekuatan. Tengoklah nanti dalam PRU-13. Walaupun mungkin akan berlaku cah keting akibat pemilihan ini, namun manusia pengkhianat terhadap parti parti akan terus dipinggirkan. Orang Marang tidak bodoh. Mereka tahu BN boleh menang di Marang dan kali ini mesej mereka melalui mesyuarat UMNO Bahagian baru-baru ini bahawa mereka mahukan perubahan. Dan, perubahan itu datang secara total.

Terimalah kekalahan kerana kekalahan selalunya berpunca daripada kelemahan. Semaklah di mana kelemahan, demokrasi membenarkan kita mencubanya semula dalam tempoh yang betul. Itu yang wajar difahami.

Fikirkanlah apa yang saya tuliskan.

Tiada ulasan: