Khamis, 27 November 2008

MENGULAS BIAR ADA FAKTA

Salam blogger ...

Semalam, saya menerima satu ulasan mengenai tulisan saya bertajuk "Cikgu Mansor dan Kuala Nerus". Begini bunyi ayat ulasan yang dihantar kepada saya:

"Assalamualaikum wrb ....Tahniah En Ayub Mamat atas kesudian saudara memaparkan pandangan saudara yang amat bernas itu. Namun saya mengambil kesempatan ini untuk menjelaskan bahawa cikgu mansor hanyalah mendapat 49 undi sahaja. sedangkan Dato Mukhriz menerima 87 undi. Berfikirlah sejenak, apakah logiknya Cg Mansor dan saudara Fauzi Ngah mampu memenangkan Dato Mukhriz sedangkan dirinya mereka sendiri tersungkur. Bagi saya semua ulasan yang saudara berikan hanyalah 'satu slot pembohongan' yang terancang. Fikir-fikirlah, si pemenang sebenat ialah calon yang mampu memenangkan dirinya dan juga secara '.......' memenangkan Dato Mukhriz".

Saya tidak tahulah sifir politik mana yang pengulas itu belajar. Bagi saya, pengulas itu mahu menunjukkan kebodohan saya dalam menulis atau menganalisa tanpa dia sedar bahawa dia sendiri yang membongkar kebodohannya. Malah, pengulas itu juga adalah seorang yang ada kepentingan dan takut dengan cadangan saya agar cikgu Mansor dilantik sebagai SU UMNO Bahagian.

Saya tidak pernah mengatakan bahawa Cikgu Mansor yang memenangkan Datuk Mukhriz tetapi pencalonan telah dikemukakan oleh orang beliau, Fauzi Ngah. Ada beberapa isu menarik dalam hal ini. Pertama, perwakilan sememangnya mahu Datuk Mukhriz dan mual dengan KJ tetapi pada masa yang sama, mereka lihat lawan cikgu Mansor sebagai layak di atas sebab-sebab tertentu. Tak payahlah saya sebut apa sebab-sebabnya kerana perwakilan Kuala Nerus sendiri sedia maklum mengenainya. Walaupun Cikgu Mansor kalah, namun keberanian Fauzi mencalonkan Datuk Mukhriz telah membuka ruang kemenangan kepadanya. Jika tiada pencalonan begitu, mana mungkin Datuk Mukhriz boleh menang. Cikgu Mansor kalah disebabkan banyak faktor. Dan, sekali lagi tak perlu saya sebutkan apakah faktornya.

Di dalam UMNO, pemimpin yang menang tidak bermakna dia seorang yang hebat kerana di dalam UMNO, kemampuan memenangi pelbagai jawatan bergantung kepada pelbagai sebab termasuk wang. Jadi, saya tidak melihat Cikgu Mansor (yang saya tidaklah kenal sangat pun) bukan seorang yang "kalah". Apa yang saya lihat, beliau bukanlah seorang yang terlibat secara sepenuh masa dengan perniagaan atau seorang kontraktor. Bahaya jika pilih kontraktor sebagai pemimpin. Orang itu memang kaya tetapi dia belum tentu mampu menyelamatkan parti. Ke arah memusnahkan ada.

Pengulas itu juga nampak cetek perkiraannya. Sifir politik tidak boleh disamakan dengan sifir matematik yang dipelajari di sekolah. Kalau macam itu pengulas memberikan pandangan, ia amat menjengkelkan. Saya bukan berhasrat untuk mempertahankan tulisan saya tetapi itu adalah analisa saya. KJ tak akan kalah kalau Fauzi tak calonkan Datuk Mukhriz dan belum tentu ada orang lain yang akan mencalonkan Datuk Mukhriz jika Fauzi tidak mencalonkannya. Itu pasti.

Sebenarnya saya sedar betapa ramai yang tidak senang dengan ulasan saya. Yang saya nak ketawa, ada juga orang takut kepada calon yang kalah. Nak takut buat apa dengan Cikgu Mansor tu. Ada juga yang gelabah bila saya cadangkan Cikgu Mansor sebagai Setiausaha UMNO Bahagian. Entah mengapa sebabnya, saya pun tak tahu. Tapi yang saya tahu, ramai orang yang gilakan jawatan SU Bahagian itu. Yang macam gila talak pun ada jugak. Tak faham saya dengan manusia ini.

Bagi saya, kalau kita pilih calon yang kalah tetapi beliau berkemampuan, berkarisma dan mampu membantu parti, apa salahnya dia dilantik. Bukankah usaha itu akan dapat menyatukan umat parti kita?. Mengapa kita mesti bergaduh dan mengambil tindakan membalas dendam dalam parti. Kalau menang dalam parti tapi kalah dalam pilihan raya buat apa?.

Kepada pengulas yang budiman, jangan terlalu cepaat melatah dan menuduh orang lain sebagai berbohong. Berbohong bagi anda kerana anda tidak mampu mempercayai tulisan saya. Namun, benar bagi mereka yang mampu menerima tulisan saya dan memahami apa yang saya maksudkan. Usah terlalu negatif dalam berpolitik. Musuh kita ada di mana-mana. Bahaya kita jika selalu seperti ini.

Apa pun, terima kasih di atas pandangan anda.

Tiada ulasan: