Ahad, 2 November 2008

PECAT, TERPECAT DAN MELUAT



Salam blogger...

Apa sudah Jadi dengan UMNO Terengganu. Itu hal yang sentiasa bermain di fikiran rakyat. Bagi pemimpin UMNO, "peperangan" sesama mereka adalah biasa tetapi tanpa mereka sedar, rakyat memerhati mereka dengan penuh rasa meluat dan benci. Paling sakit hati bila pemimpin UMNO berlagak seolah-olah mereka didokongi parti yang kuat. Sejarah kejatuhan kerajaan Barisan Nasional (BN) pada PRU-10 (1999) sudah dilupakan sekelip mata. Pendek kata, mereka semua lupa sejarah dan daratan. Adakah UMNO Terengganu fikir bahawa mereka tidak mampu dikalahkan lagi selepas ini?. Sebagai pengalisis politik, saya naik mali melihat gelagat pemimpin UMNO. Mereka bercakap soal amanah rakyat tetapi apa yang mereka buat?.

Ini pula, timbul cerita MB akan pecat exco kerajaan negeri, YB Yahya Khatib Mohamad kerana mengingkari arahan beliau agar ahli exco tidak melawan Ketua Bahagian dalam pemilihan parti yang berlangsung sekarang. MB kata, dia ada hak untuk lantik dan pecat exco (Yang beliau maksudkan ialah melakukan rombakan). Saya pun tak faham dengan sifir politik seperti ini. Bagi saya, yang menang telah menang dan ia wajar diterima dengan hati terbuka. Tindakan jika diambil sebelum sesuatu itu berlaku, ia mungkin menguntungkan. Namun jika ia dilakukan sebaliknya, dikhuatiri kerugian pulalah yang akan ditanggung. Apa yang saya maksudkan, bukan apa yang pemimpin UMNO tanggung. Jika berlaku sesuatu yang di luar jangkaan termasuk jatuhnya semula kerajaan BN, yang derita ialah rakyat sendiri. Jangan lupa sejarah Pas merantai pintu balai raya dan tak beri ruang orang UMNO menggunakan segala kemudahan.

Saya berpendapat (Maaflah jika pendapat ini menyinggung perasaan mana-mana pihak), proses pemulihan UMNO (dalam konteks Terengganu) perlu dilakukan dengan bijak. Apa yang hendak saya sampaikan ialah, pemimpin parti di peringkat bahagian sepatutnya dipilih di kalangan wakil rakyat kerana pada hemat saya, mereka bukan sahaja telah diterima oleh ahli parti tetapi juga rakyat selaku pengundi. Jika UMNO memilih pemimpin parti bukan di kalangan wakil rakyat (Mungkin yang telah tewas pada pilihan raya atau tidak dipilih semula di atas penilaian-penilaian tertentu), maka ia amat tidak wajar.

Pemimpin itu mungkin mempunyai banyak masa kerana tidak menjadi wakil rakyat tetapi bagi memperkasakan parti, hal itu dilihat tidak relevan. Parti dan kerajaan wajar bergerak serentak. Imej kerajaan akan bererti imej parti dan begitulah sebaliknya. Begitu juga dengan mereka yang telah lama berkhidmat, apatah lagi rekodnya sudah ada kalah dan menang. Bila sudah lama berkhidmat, berilah peluang kepada orang lain pula menjadi pemimpin utama. Ketika mereka bertanding, mereka mahu semua orang menyokongnya tetapi ketika dia tidak terpilih, dia mensabotaj orang lain. Sifir seperti itu akan mengembalikan keputusan yang rugi.

Peliknya orang UMNO ialah apabila sekali dipilih sebagai pemimpin, mereka mahu terus kekal sebagai pemimpin hingga ke liang lahad. Mereka akan melakukan apa sahaja asalkan dia menang jadi pemimpin. Bagi saya, apalah ertinya kita menang dalam parti tetapi kita kalah dalam pilihan raya sehingga kita hilang kuasa.

Itulah senario yang sedang berlaku dalam UMNO sekarang. Kuasa dalam parti adalah yang diutamakan tetapi usaha mengekalkan kuasa dalam negara sebagai kerajaan tidak pun mahu dipandang. Teruknya mereka!.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Boss, projek penaja PPP apa dah jadi....saya dah lama tunggu ni.

Oh Malaysiaku berkata...

PPP tu tak boleh pakai. Penajanya orang Kemaman. Ada cubaan nak peralatkan saya. Saya bukan bodoh untuk terlibat dengan manusia yang kerjanya menipu.