Sabtu, 22 November 2008

UDAH-UDAH LE TU RAFIDAH

Salam blogger...

Saya tersenyum sinis mendengar kenyataan Ketua Pergerakan Wanita UMNO, Tan Sri Rafidah Aziz mengenai hasratnya untuk mempertahankan jawatannya pada pemilihan parti Mac depan selepas Pelan Peralihan Kuasa ala kartunnya tidak diterima Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil. Macam biasa, Rafidah akan bercakap di depan kitab suci Al-Quran yang diletakkan di ata srehal. Itulah taraf Al-Quran di mata Rafidah. Sikit-sikit Al-Quran.

Tak apalah. Itu hak dia. Cuma saya nak komen sikit bab keputusan Shahrizat yang mahu menentang Rafidah. Saya jijik melihat muka Rafidah dengan kenyataan sinisnya yang seolah-olah mahu menyalahkan Shahrizat. Bagi saya, Shahrizat tidak bersalah kerana yang lemah ialah Rafidah. Isunya dalam Pergerakan Wanita ialah di Datuk Kamilia yang juga dari Kuala Kangsar, Perak. Kamilia menolak pelan peralihan kuasa dan bertegas mahu bertanding jawatan Naib Ketua Pergerakan Wanita sedangkan menurut pelan peralihan kuasa itu, Shahrizat akan kekal sebagai Naib Ketua sebelum diserahkan kuasa Ketua Wanita secara bodohnya oleh Rafidah.

Masalahnya, Kamilia tidak mahu mengalah dan Rafidah pulak buat apa?. Mengapa dia tidak main peranan pujuk Kamilia supaya jangan bertanding jawatan Naib Ketua Wanita. Sebagai Ketua Wanita, Rafidah sepatutnya bertanggungjawab menasihati Kamilia tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya. Saya pada mulanya nampak Shahrizat tidak mahu melawan Rafidah tetapi disebabkan ada gangguan pada kerusi yang disandangkan, takkan Shahrizat nak diam. Kalau Shahrizat tak lawan Rafidah dan kekal bertanding dengan Kamilia, saya amat yakin Shahrizat akan ditolak perwakilan kerana menjadi pemimpin yang PENAKUT. Gelombang angin perubahan yang menolak pelan peralihan kuasa ala kartun Rafidah telah jelas kelihatan.

Saya pun tak faham di mana relevannya pelan peralihan kuasa itu. Bangang sungguh pelan itu ya. Rafidah nak apa dengan pelan itu?. Rafidah patut serah aja kuasa kepada Shahrizat. Habis cerita. Ni nak tunggu tiga bulan. Dia nak buat apa. Pemimpin jenis apa macam ini. Dan, apabila saya melihat ramai juga wanita yang sokong dengan kenyataan Rafidah malam tadi, nampak sangat mereka itu bodoh, tak faham dengan sifir politik. Macam ini ke nak menang pilihan raya. Rakyat di bawah nak perubahan. Rafidah faham ke tidak hal itu. Buat apa dia menang Ketua Wanita tetapi UMNO kalah dalam pilihan raya. Ini yang mustahak.

Tahniah Shahrizat. Saya amat optimis bahawa wanita UMNO tidak bodoh lagi sekarang ini. Mereka akan bangkit dengan terang bagi memberikan mesej kepada Rafidah bahawa pelan peralihan kuasa yang dirancang adalah tidak logik dan tidak masuk akal. Rafidah akan terperangkap dengan pelan yang dirancangnya sendiri nanti. Wanita UMNO sudah mual dengan pemimpin yang mulut celupar tetapi tidak melihat kepentingan parti.

Rafidah buat apa dengan wanita selama dia jadi pemimpin?. Rakyat nak tahu. Kali ini, Rafidah akan menerima akibatnya. Dia tidak boleh angkuh, sombong dan takkabur kononnya dia dapat pencalonan yang lebih. Hah!, itu belum tentu dia boleh menang. Yang saya lucu dengar tu, Rafidah sebut puak Shahrizat sebagai "parti yang satu lagi...". Kakakakakaa... bertanding menda ni Mek Rafidah woii.

Cukuplah tu. Shahrizat tak bersalah. Beliau hanya mahu mempertahankan dirinya. Rafidah telag gagal menasihatkan kamilia agar tidak "merampas" kerusi Shahrizat. Jelas sekarang, ada agenda Rafidah.

Tiada ulasan: